Jeżeli chcemy barwę „pobudzić” należy dobrać kolor skontrastowany i aktywny.

Mieszanie kolorów z koła barw odbywa się dwoma metodami: addytywną i substraktywną.

Metoda addytywna odnosi się do nakładania promieni świetlnych, w wyniku których powstaje kolor biały . Jeśli rzucimy snop światła: czerwonego, zielonego i niebieskiego i połączymy je razem to otrzymamy kolor biały.

Metoda substraktywna tyczy się barwników. Barwniki odejmują część padającego światła, co w efekcie daje kolor czarny.

Pierwszy metoda odnosi się do modelu RGB, a druga do modelu CMY – barw używanych w druku. Farby są półprzezroczyste – dlatego do efektu czerni w procesie drukarskim używa się czarnego barwnika dla wydobycia kontrastów i głębi.

Temperatura

Warto pamiętać, że stosując barwy ciepłe lub zimne również wzbudzamy określone wrażenie. Do kolorów ciepłych zaliczamy czerwony, pomarańczowy i żółty. Fioletowy, niebieski i zielony ogólnie nazywamy barwami zimnymi. Najcieplejsza jest czerwień, a najzimniejszy niebieski.

Temperatura barwy zielonej zmienia się na skutek otoczenia jej barwą żółtą.

Miernikiem tego czy dobrze dobraliśmy kolor są nasze odczucia.

Zestawienie kolorów jest tylko wtedy czytelne, kiedy pokrywa się z naszym psychologicznym aspektem odczuwania barw. Kolory ciepłe wzbudzają u ludzi obdarzonych temperamentem uczucie podniecenia, a w przypadku spokojnego charakteru – poprawiają samopoczucie. Lepiej koncentrujemy się patrząc na barwy chłodne, trudniej – przebywając w pomieszczeniu o czerwonych lub pomarańczowych ścianach. Barwa błękitna uspokaja, ale przy dłuższym działaniu powoduje senność i ospałość. Kolor czerwony pobudza nasze tętno jak i prowadzi do rozdrażnienia. Dlatego też – warto przeanalizować wybrany zestaw kolorów pod kątem jego oddziaływania na nasze zmysły. Nie zapominajmy także o działaniu na płaszczyźnie skojarzeniowej.

Dobrze dobrane kolory wynikają z poszukiwania odpowiedniego wrażenia.

Budując kompozycję – np. tabliczkę z napisem „Uwaga!” musimy pomyśleć o działaniu, skojarzeniach jakie ma ona wywołać. Z wcześniejszego fragmentu artykułu wiemy już, że kolor czerwony działa silniej niż niebieski. Jeśli zestawimy obie barwy – otrzymamy odpowiedź jak pod względem plastycznym powinna wyglądać tabliczka z ostrzegawczym napisem. Oczywiście rozwiązań może być bardzo wiele.

Język barw

Dobrze zestawionymi barwami możemy wyrazić ciężar, gęstość, lekkość itp.

Barwy „lżejsze” (np. żółta) umieszcza się w kompozycji wyżej na płaszczyźnie od barw „cięższych” (np. fiolet). Ciepłe kolory pełnią funkcję przybliżania, natomiast zimne oddalania. Błękit, który jest określany kolorem powietrza, dodaje głębi, a także podkreśla „soczystość” barw ciepłych.

Zabawa kolorami to intrygująca podróż w poszukiwaniu zmysłowych doznań. Namawiamy do stworzenia osobistego albumu kolorów i ich zestawień.

Bogusława Chmielewska
Art Director
HANDS grupa reklamowa