SEO Search Engine Optimization – zwane pozycjonowaniem stron internetowych – to forma reklamy w wyszukiwarce internetowej. Ponieważ w Polsce aż 93% wyszukań obsługuje wyszukiwarka Google, warto zapoznać się z jej działaniem. To wytyczne koncernu Google’a determinują ranking stron w wyszukiwarce.

 

Jak działa i czym właściwie jest pozycjonowanie?

SEO to proces “wybicia” strony www na szczyt wyników wyszukiwarki. Teoretycznie pierwsze miejsca zdobywają te witryny, które spełniają kryteria Google’a. Jest ich jednak ponad dwieście i tylko koncern zna je dokładnie – to pilnie strzeżona tajemnica firmy. Użytkownikom pozostają dość ogólnikowe wytyczne. Z założenia dobrze pozycjonują się strony www wartościowe w treść, widoczne dla robotów i użyteczne dla internatów. W praktyce pierwsze miejsca dostają wyniki kampanii AdWords (oznaczone jako reklama), a następnie widzimy efekty pozycjonowania, również będące formą marketingu internetowego.

Pośród działań internetowych pozycjonowanie jest formą reklamy skutecznej, bo dyskretnej i nie nachalnej. Użytkownicy szukają w sieci określonych usług, produktów czy zagadnień, a zatem wyniki wyszukiwania są odpowiedzią na ich zdefiniowaną potrzebę. Zmienia to całą postać reklamy, która trafia jedynie do zainteresowanej grupy odbiorców, nie zaś do wszystkich.

 

Jak być widocznym za pomocą marketingu internetowego?

Chcąc pozyskać klientów w internecie, powinniśmy mieścić się przynajmniej na pierwszej stronie wyszukań, a przecież im wyżej – tym lepiej. Aby to osiągnąć, potrzebne jest określenie fraz kluczowych, za pomocą których użytkownicy szukają odpowiedzi na swoje potrzeby. Należy pamiętać, że w tych samych wynikach pojawia się także nasza konkurencja. Dlatego zawsze należy przeprowadzić analizę, aby rozpoznać najbardziej konkurencyjne frazy, o największej ilości wyszukań.

Gdy mamy już wyodrębnione słowa kluczowe, należy przejść do optymalizacji strony pod kątem algorytmów stosowanych przez wyszukiwarki. Tożsamość witryny, tytuł (title), nagłówki (h) oraz opis (meta description) muszą zawierać silne frazy kluczowe, lecz mieć też sens jako zdania, nie powinny one stanowić zbieraniny słów reklamowych.

Najlepiej zoptymalizowana witryna będzie przejrzysta i dla użytkowników i dla robotów Google’a. Aktualnie oznacza to między innymi rezygnację np. z technologi Flash lub Ajax, które są źle odbierane przez algorytmy, rozsądne umieszczanie fraz kluczowych w treści, odpowiednie proporcje treści (contentu) do grafiki, zachowanie spójnej tematyki serwisu. Istotne jest także dostosowanie wersji mobilnej strony do urządzeń, na których będzie wczytywana. Jest to trudny, ale możliwy do osiągnięcia kompromis.

 

Etyczny marketing internetowy

Kiedy witryna spełnia już powyższe kryteria, można przejść do pozyskiwania ruchu na stronie. Google zakłada, że jeśli wielu użytkowników serwisu linkuje do witryny, oznacza to, że jest ona wartościowa i wybija się na wyższą pozycję. Pozyskiwać ruch należy jednak w sposób naturalny: poprzez rozmaite publikacje, wpisy na blogach i forach zaufanych witryn. Bezpieczne pozyskiwanie ruchu na stronie www to element White Hat SEO – etycznego pozyskiwania linków, zgodnego z wytycznymi wyszukiwarek.

Przystępując do wyżej opisanych działań, należy pamiętać, że pozycjonowanie stron www jest procesem, który procentuje powoli, lecz efektywnie. Widoczność w wyszukiwarce to bowiem przyrost klientów, wzrost sprzedaży towarów i usług. Internet jest teraz źródłem wszelkiej informacji. Warto poznać też jego wszystkie możliwości.

 

Wpis powstał we współpracy z firmą High Interactivity.